De laatste dagen, terug naar huis! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Job Kramer - WaarBenJij.nu De laatste dagen, terug naar huis! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Job Kramer - WaarBenJij.nu

De laatste dagen, terug naar huis!

Blijf op de hoogte en volg Job

02 Juli 2013 | Bolivia, Sucre

Hallo allemaal!

Vandaag alweer mijn laatste reisverslag vanuit Bolivia. Voor mijn gevoel zijn deze twee maanden voorbij gevlogen! De afgelopen dagen heb ik echter niet stil gezeten en heb dus weer het een en ander te vertellen.

Vorige week zaterdag stond ik vroeg op om samen met Sara en Diego een berg in de omgeving van Sucre te beklimmen. Met goede moed begon ik aan deze tocht. Het was heerlijk weer en de lucht was strak blauw. Het begin van onze route liep door de stad langzaam omhoog richting de berg. Schijnbaar was er de avond ervoor een feest geweest want mening voorbijganger was dronken. Toen we eenmaal bij de berg aankwamen, liepen we via de trap geleidelijk omhoog. Naarmate we hoger kwamen werd het stijler en stijler, wat ervoor zorgde dat ik een aantal keren geforceerd moest uitrusten, omdat ik helemaal buiten adem raakte. Gelukkig was ik hierin niet de enige en hadden Diego en Sara hier ook last van. Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht over de stad en konden we het Jezus standbeeld bewonderen wat boven op de berg staat. Niet veel later keerden we terug naar huis, wat een stuk lichter was dan de heenweg. Eenmaal terug thuis hebben we een poosje geslapen.

De dag daarop stonden we om zeven uur 's ochtends op voor onze volgende activiteit: De traditionele markt van Tarabuco. Tarabuco is een dorpje op anderhalf uur rijden van Sucre. Het staat bekend om zijn traditionele zondagsmarkt. We pakten een busje naar Tarabuco voor negen bolivianos, omgerekend een euro per persoon. Na anderhalf uur over bergweggetjes gekronkeld te hebben kwamen we aan op de markt. De markt was inderdaad erg traditioneel, iedereen liep er rond in traditionele kleding en zowel de mannen droegen spaanse "helm" hoeden. Dit was erg leuk om te zien, zie foto's hierbij. De markt richt zich met name op de inwoners zelf en dus niet op de toeristen die hier op af komen. Je kunt veel producten van alpacawol kopen, zoals handschoenen, truien en kleden, die allemaal erg kleurrijk zijn. Na een uurtje over de markt gelopen te hebben gingen we wat lokale specialiteiten uitproberen, wat me erg meeviel. Het zag er minder lekker uit dan dat het uiteindelijk was. Ook hiervan zal ik foto's bijvoegen, zodat jullie zelf kunnen oordelen. Na het eten zijn we teruggekeerd naar Sucre.

Verder ben ik gisteren met Nico naar de (bol)hoedenfabriek van Sucre geweest. Na op het kantoor om een rondleiding te hebben gevraagd kregen we een mevrouw mee die niks uitlegde en alleen langs alle apparaten liep. Als je vroeg hoe iets werkte dan was het antwoord: Eeeh, weet ik niet...
Uiteindelijk kregen we en andere gids die ons opnieuw meenam door de hele fabriek en wel alles goed uitlegde. Zo ben ik te weten gekomen dat hoeden gemaakt worden van schapenwol (wie wist dat?). Het was leuk om te zien hoe de wol stap voor stap wordt bewerkt en je uiteindelijk een hoed in je handen hebt.

Maar overmorgen is het dan zover: ik ga alweer naar huis. Morgen wordt het een hele drukke dag: Ik moet van alles en iedereen afscheid nemen die ik de afgelopen twee maanden heb leren kennen, makkelijker gezegd dan gedaan! 's Avonds neem ik de familie mee naar de film The Hangover Part 3, daarna gaan we nog vleesfonduen. Erg gezellig dus!

De volgende dag om 13:20 zal ik van Sucre naar Santa Cruz vliegen. In Santa Cruz heb ik anderhalve dag en zal ik onder andere proberen de dierentuin daar te bezoeken, wat veel mensen me hier aanraden. Zaterdag vroeg in de ochtend vlieg ik terug naar Miami, waar ik 15:50 zal aankomen. Ik zal hier nog een keer overnachten. De volgende dag rond de zelfde tijd stap ik in het vliegtuig naar Düsseldorf waar ik om 6:50 lokale tijd zal landen.

Thuis zal ik nog een keer een verslag schrijven!

Tot in Nederland!

Job

  • 03 Juli 2013 - 01:12

    Jasmijn:

    Superleuk om te lezen weer! Nog heel veel plezier in Santa Cruz en Miami, en ik zie je snel weer! Kusjes Jasmijn

  • 03 Juli 2013 - 10:19

    Jacqueline:

    Ha Job,

    Inderdaad, de weken zijn voorbij gevlogen. We wensen je een goede terugreis en verheugen ons op het weerzien en al je verhalen!

    Groet,

    Jacqueline


  • 03 Juli 2013 - 10:28

    Wilma En Hans:

    Hallo Job,

    9 weken lijkt heel lang maar het volgens mij voorbij gevlogen...wat een geweldige tijd heb je gehad..zoveel leuke dingen gedaan. Vrienden gemaakt...Spaans gesproken....Wij hebben genoten van je verslagen...je leeft dan een beetje mee in de wereld van Bolivia. We spreken elkaar gauw. Goede reis terug...

    Hans en Wilma

  • 03 Juli 2013 - 12:22

    Irma Peters:


    Hallo Job,

    Tja jammer dat er een einde aan je avontuur en ook aan je leuke reisverslag komt.
    In ieder geval is te lezen dat het je rijker heeft gemaakt en dat je het land een beetje hebt leren kennen.
    Geniet nog een paar dagen voordat je weer naar het "gewone" Elst gaat terugkeren.

    Bedankt dat wij een beetje mee mochten kijken in jouw avontuur!
    Goede reis....

    Irma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Job

Welkom op mijn profiel! Hier kan je mijn gebeurtenissen in Bolivia volgen!

Actief sinds 25 Feb. 2013
Verslag gelezen: 863
Totaal aantal bezoekers 12425

Voorgaande reizen:

04 Mei 2013 - 08 Juli 2013

Vrijwilligerswerk Bolivia 2013

Landen bezocht: